سلامتی کودک من

کی به نوزادم مغز گردو بدهم؟

1398/9/4 21:51
نویسنده : نسیم
160 بازدید
اشتراک گذاری


سوال مخاطب : با سلام مغز بادام و گردو و پسته را از کی می توانم به نوزادم بدهم؟ اگر زودتر بدهم چه مشکلی پیش می آید؟

کی به نوزادم مغز گردو بدهم؟
 
پاسخ دکتر رامین مظفری، فوق‌تخصص نوزادان و کودکان و عضو هیات علمی جهاد :دانشگاهی علوم پزشکی تهران:
از یک سالگی به بعد توصیه می شود مغزها در برنامه غذایی کودک گنجانده شود و اگر زودتر از این موقع شروع شود می تواند منجر به بروز آلرژی در شیرخوار شود. فقط در سن زیر یک سالگی بعد از شروع تغذیه تکمیلی می توان به کودک حریره بادام داد.
 
مهمترین مطالب در این باره
تکامل مغز کودک با آجیل
اسید های چرب، روغن و مواد مغذی موجود در دانه های روغنی و مغزهای مختلف موجود در آجیل از جمله ضروری ترین موادغذایی برای تکامل مغز کودکان است. مغزهای موجود در آجیل علاوه بر تامین ویتامین های گروه B و E املاح معدنی و عناصر کمیابی حاوی موادی به نام پاریفارین هستند که می تواند تاثیر زیادی بر افزایش مقاومت بدن، بالا بردن توان سیستم دفاعی و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان شود.
 
چگونه برای کودکان آجیل سرو کنیم
اگر کودک زیر ۳ سال دارید و نمی خواهید او را از موادمغذی و ویتامین های گروه B و املاح معدنی محروم کنید، مغز دانه های مختلف و آجیل را به کمک آسیاب، پودر کنید و برای کودکان تان سرو کنید. بهترین شیوه برای سرو پودر آجیل برای کودکان زیر ۳ سال آن است که این پودر را با شیر کودک ترکیب کنید و آن را به صورت معجونی نه چندان غلیظ برای کودک آماده کنید.
این شیوه بهترین روش برای افزایش جذب و بلع راحت تر آجیل توسط کودکان است چرا که کودکان به دلیل توانایی هایی که دارند ممکن است در بلع دانه های درشت تر آجیل دچار بحران شوند یا حالت خفگی و تنگی نفس را تجربه کنند که برای سلامت آن ها خطرناک است.
توصیه ما این است که با کمک پودر تهیه شده از آجیل و مغزهای مختلف برای کودکان حریره تهیه کنید و آن را به عنوان غذای کمکی یا میان وعده غذایی برای کودکان آماده کنید.

کی به نوزادم مغز گردو بدهم؟
 
این نکته را جدی بگیرید
نتایج تحقیقات محققان نشان می دهد زنان بارداری که در طول دوران بارداری بیش از اندازه آجیل مصرف می کنند، خطر ابتلا به آسم و برخی اختلال ها و بیماری های تنفسی را در نوزاد خود بالا می برند.
بر اساس تحقیق دانشمندان هلندی، ۵۰ درصد نوزادان مادرانی که در دوران بارداری به طور روزانه از آجیل یا فرآورده های به دست آمده ازآجیل بدون برنامه و بیش از اندازه مصرف می کنند، احتمال ابتلا به آسم در آن ها بالا تر است و این مسئله با علائم و نشانه هایی مانند خس خس سینه کودکان و تنگی نفس های شبانه در آن ها قابل تشخیص است.

از چه زمانی به کودک آجیل دهیم
دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه بر این باور است که آجیل یکی از بهترین منابع تامین مواد معدنی و اسیدهای چرب و برخی ویتامین های مفید است که اگر به میزان متعادل در برنامه غذایی روزانه کودکان وجود داشته باشد، می تواند میزان قابل ملاحظه ای انرژی به کودک منتقل کند.
از آنجا که بچه ها تا ۶ ماهگی باید از شیر مادر مصرف کنند و تا ۱ سالگی باید شیرمادر را در کنار یک غذای کمکی مصرف کنند بنابراین در این شرایط امکان اضافه کردن آجیل به برنامه غذایی آن ها وجود ندارد. اما از یک سالگی که کودک می تواند سر سفره بنشیند و توان جوییدن و بلع بهتری پیدا می کند، می توان آجیل و دانه های روغنی را به برنامه غذایی او اضافه کرد.

چقدر آجیل به کودک بدهیم
یکی از عادت های بد ما ایرانی ها این است که وقتی ظرف آجیل و تنقلات پیش رویمان باشد تا لحظه ای که آجیل موجود باشد به خوردن ادامه می دهیم و دقت نمی کنیم که مصرف آجیل نیز مانند دیگر خوراکی ها و موادغذایی باید به قاعده و اندازه باشد. بهترین میزان برای مصرف آجیل یک مشت است و تفاوتی نمی کند که فرد بزرگسال یا خردسال باشد.
هر فردی متناسب با مشت بسته خود می تواند آجیل مصرف کند و این قاعده برای کودکان نیز مشابه است. باید توجه داشته باشیم که مصرف بی قاعده آجیل ها و دانه های روغنی می تواند موجب تجمع بیش از حد چربی در بدن و اضافه وزن شود. بنابراین اگر این عادت از زمان کودکی در روند زندگی بچه ها نهادینه شود مشکلات زیادی را برای آن ها به همراه دارد.

آجیل های مناسب برای کودکان کدامند؟
از بادام، پسته، فندق ، گردو و دانه کنجد می توان به عنوان آجیلهای مناسب برای کودکان نام برد و همان طور که گفته شد می توان این خشکبار را بعد از آسیاب کردن به صورت پودر با هم مخلوط کرد و در اختیار کودک قرار داد .
در نوروز و دید و بازدیدهای مرسوم که ظروف آجیل جلوی میهمان قرار می گیرد متاسفانه در بسیاری مواقع در خوردن آن افراط می شود و این عمل برای افراد بزرگ و کودکان مضر است .
خشکبار نیز مانند دیگر مواد غذایی باید به اندازه مصرف شود و مصرف زیاد آن موجب مشکلات گوارشی و افزایش چربی بدن و اضافه وزن خواهد شد .
یکی دیگر از نکات مهم که باید در نظر گرفته شود استفاده از آجیل خام است. سعی کنید برای کودکان خود آجیل خام و بدون نمک تهیه کنید و کودک خود را به مصرف این نوع خشکبار عادت دهید زیرا نمک موجود در آنها بسیار مضر بوده و باعث مشکلات زیادی در کودک و افراد بزرگ تر می شود.
تقویت حافظه، افزایش هوش و قدرت یادگیری، خوش‌خلقی، تقویت استخوان‌ها و افزایش قد از مهمترین خواص گردو برای کودکان است. گردو نمونه‌ای عالی از یک خوراکی مناسب برای کودکان به شمار می‌آید.
اگر به دنبال خوراکی مفید و مقوی برای تغذیه کودک خود هستید، مصرف گردو در وعده صبحانه و میان وعده یکی از بهترین انتخاب‌ هاست.
گردو باعث افزایش هوش، حافظه و قوای جسمانی کودک شما می‌شود و به سلامت او در بزرگسالی کمک می‌کند. در این مقاله خواص گردو برای کودکان و میزان مورد نیاز روزانه آن، گردآوری شده است.

مهمترین خواص گردو برای کودکان
مهمترین خواص گردو برای کودکان به این شرح است:

۱. تامین ویتامین‌ها و عناصر غذایی مورد نیاز
ارزش غذایی گردو بسیار بالاست و از لحاظ عناصری مانند آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی، مس و ویتامین‌های گروه ب جایگاه ویژه‌ای در بین مواد غذایی دارد. ارزش غذایی گردو در حدی بالاست که میتوان آن را با گوشت و ماهی مقایسه کرد و حاوی پروتئین گیاهی مفید برای بدن است.
تغذیه کودکان با گردو باعث تامین مواد غذایی مورد نیاز برای رشد ذهنی و جسمی آن‌ها می‌شود.

۲. تامین انرژی مورد نیاز
از مهمترین خواص گردو برای کودکان تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها برای فعالیت‌های روزانه و همچنین تمرکز بیشتر بر روی تکالیف مدرسه است.

۳. افزایش فعالیت‌های مغزی
گردو دارای مقادیر زیاد فسفر و امگا ۳ است و به همین دلیل باعث بهبود قدرت ذهن، افزایش هوش و فعالیت‌های مغزی می‌شود. تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری از خاصیت‌های مهم گردو برای کودکان است.
نتایج تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که در وعده صبحانه گردو مصرف کرده‌اند، از فعالیت بهتر و قدرت یادگیری بیشتری نسبت به گروه شاهد برخوردار بودند.
همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر ویتامین ب در گردو، مصرف آن به سلامت مغز، رشد بافت مغز و سلامت سیستم عصبی کودکان کمک می‌کند.

کی به نوزادم مغز گردو بدهم؟
۴. کاهش استرس و بهبود خلق و خو
از دیگر خواص گردو برای کودکان رفع استرس و بهبود خلق و خو است. ویتامین ب و امگا ۳ موجود در گردو تاثیر فراوانی بر سیستم عصبی دارد.
جالب است بدانید نتایج تحقیقات نشان داده است، مغز گردو به دلیل غنی بودن از چربی امگا ۳، در کنترل اختلالات رفتاری و بیش فعالی کودکان موثر است و در مجموع تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی کودک دارد.

۵. بهبود رشد جسمی کودک
در دوران کودکی رشد جسمی و استخوانی کودکان شیب تندی دارد. کمک به بهبود رشد جسمی، تقویت استخوان‌سازی، استحکام استخوان‌ها، بهبود جذب کلسیم و به تبع آن کمک به افزایش قد، از مهمترین خواص گردو برای کودکان است.

۶. پیشگیری از چاقی کودکان
کاهش تحرک، سبک بازی‌ها، زندگی آپارتمانی امروزی و مصرف زیاد فست فود‌ها باعث شده که در بیشتر جوامع مشکل چاقی کودکان شایع باشد.
مصرف متعادل خوراکی‌هایی نظیر گردو به دلیل فیبر گیاهی بالا باعث ایجاد حس سیری طولانی مدت و تامین بخش چشمگیری از ویتامین‌ها و عناصر غذایی مورد نیاز کودکان می‌شود و از این طریق از پرخوری کودکان و به تبع آن چاقی، پیشگیری و به کاهش وزن سالم کمک می‌کند.

۷. تقویت سیستم ایمنی بدن
گردو سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و قرار دادن در وعده غذایی کودکان باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و پیشگیری از بیماری می‌شود.

۸. کمک به خواب عمیق و راحت
علاوه بر عناصر غذایی و ویتامین‌های موجود در گردو، ملاتونین نیز در گردو وجود دارد. این هورمون محرک القای خواب و تنظیم عملکرد بدن در طول خواب است. خواب برای کودکان بسیار مهم است چرا که بیشتر رشد بچه‌ها در طول خواب اتفاق می‌افتد.
میزان توصیه شده مصرف گردو برای کودکان
با وجود گسترده بودن خواص گردو برای کودکان، همانند سایر مواد غذایی زیاده‌روی در مصرف آن نیز توصیه نمی‌شود. به طورکلی میزان مجاز دانه‌های گیاهی برای همه افراد در سنین مختلف به اندازه یک مشت خود فرد در نظر گرفته می‌شود.
متخصصان تغذیه مصرف گردو برای کودکان به میزان روزانه ۳۰ گرم مغز گردو (۲ تا ۳ عدد گردو)، را توصیه می‌کنند.
بهترین روش خوردن گردو مصرف آن همرا با پنیر است. پنیر دارای طبع سرد و‌تر است و به تعدیل مزاج گرم و خشک گردو کمک می‌کند.
همچنین مصرف گردو و عسل برای کودکان یک میان وعده کاملا مفید و مغذی است که به هضم و جذب بهتر عناصر غذایی آن کمک می‌کند.

مضرات گردو (موارد احتیاطی و منع مصرف)
- زیاده‌روی در مصرف گردو در کودکان باعث ورم لوزه‌ها و بروز زخم‌های دهانی می‌شود. - متخصصان تغذیه مصرف بیش از ۵ عدد گردو در روز برای کودکان را مجاز نمی‌دانند.


- گردو حاوی چربی و کالری زیادی است و زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث تجمع بیش از حد چربی در بدن و بروز چاقی و اضافه وزن در کودک شود.
- مصرف گردو برای کودکان باید از بعد از یک سالگی آغاز شود، زیرا در سنین کمتر احتمال بروز واکنش‌های آلرژی‌زا وجود دارد.
- مصرف زیاد گردو برای کودکان دارای مزاج گرم و خشک باید با احتیاط صورت گرفته و توصیه می‌شود آن را با مصلح مصرف کنند.
- گفتنی است گردو یکی از مهمترین منابع تامین امگا ۳ بعد از ماهی است و مصرف یک چهارم فنجان آن نیاز روزانه بدن به امگا ۳ را تامین می‌کند.
کمبود امگا ۳ می‌تواند منجر به تحریک‌پذیری، بیش‌فعالی و ایجاد خشم و بداخلاقی در کودکان شود. پس اگر به دنبال راهی برای رشد بهتر جسمی، ذهنی و آرامش کودک خود هستید، گردو را به رژیم غذایی روزانه وی اضافه کنید.

 

منبع : https://niniban.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)