استرس، ترس و اضطراب از بیماری کرونا و خشونت های خانگی از اصلی ترین مواردی هستند که باعث زایمان زودهنگام و وزن کم نوزاد در هنگام تولد در دوران کرونا می شوند. در این مقاله به اقدامات پیش از بارداری در دوران کرونا اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.

بارداری در دوران کرونا

عطیه اکبری، متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این گونه بیان کرده است که هر کدام از زوجین باید قبل از اقدام به بارداری، مشاوره های روان شناسی و درمانی انجام دهند که این مشاوره ها آن ها را از مواردی که ایجاد خطر می کند باخبر کند.

انجام برخی از آزمایشات شامل تست گروه خونی یا سابقه بیماری دیابت یا فشار خون اقدامات بهداشتی قبل از بارداری هستند که در این خصوص بر اساس نتایج آزمایشCBC باید موارد احتیاط را رعایت کنند.

خانم اکبری بر ضرورت انجام واکسن کزاز هر 10 سال تاکید کرد و گفت: غربال گری برخی از ویروس ها یا تشخصیص بیماری ژنتیکی تالاسمی و هموفیلی از آزمایشات قبل از ازدواج هستند که تزریق واکسن کزاز هم یکی از اصلی ترین اقدامات برای ایمنی سازی بدن خانم ها قبل از ازدواج یا بارداری محسوب می شود.

او افزود که مصرف الکل و کشیدن سیگار یا حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار، در طول دوره قبل از اقدام برای بارداری و در طول دوران بارداری، بسیار پر خطر است و احتمال زایمان زودهنگام، وزن کم نوزاد هنگام تولد و دردهای کولیکی یا اختلالات عصبی در نوزادان را بالا می برد.

خانم اکبری در خصوص ویزیت دندان پزشکی به خانم هایی که قصد بارداری دارند یا باردار هستند عنوان کرد: انجام اقدامات درمانی دندان پزشکی یاحتی تصویربرداری با شیلدهای محافظت کننده از خانم های باردار برای مادر و جنین هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و خانم ها از این بابت نگرانی نداشته باشند.

او هم چنین به کنترل وزن مادران تاکید کرد و گفت: خانم هایی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، باید قبل از بارداری، وزن خود را با رعایت یک رژیم غذایی سالم پایین بیاورند؛ چون وزن زیاد در طول دوران بارداری عوارض متعددی در پی خواهد داشت.

این متخصص زنان بر اهمیت غربالگری روانی و اجتماعی قبل از اقدام به بارداری تاکید کرد و در ادامه افزود: استرس و خشونت های خانگی از اصلی ترین مواردی هستند که باعث زایمان زودهنگام و وزن کم نوزاد در هنگام تولد می شوند.

خانم اکبری به اهمیت مصرف اسید فولیک در دوران بارداری اشاره کرد: مصرف گیاهان برگ سبز،  تخم مرغ، موز و گوجه فرنگی مملو از اسید فولیک هستند. مصرف گوشت و سبزیجات پیامدهای عصبی در نوزادان را به حداقل می رساند. هم چنین  انجام حرکات ورزشی برای سلامتی خانمها در درجات اول قرار دارد. خانم ها باید از انجام تمرینات سبک ورزشی مثل یوگا یا پیاده روی قبل از تولد نوزادشان و در دوران بارداری شان غافل نشوند.

او در خصوص اقدامات احتیاطی در خصوص دوران کرونا به خانم های باردار توصیه کرد که زنان باردار باید تعداد دفعات مراجعه به پزشک را به حداقل برسانند و فقط در صورت ضرورت مراجعه حضوری داشته باشند و به نکات بهداشتی مانند: استفاده از ضدعفونی کننده ها، شستن مکرر دست ها و استفاده از ماسک سه لایه توجه کنند.

اکبری در خصوص ابتلای زنان باردار به ویروس کرونا خبر عنوان کرده است که برخی از مطالعات اعلام کرده اند که علائم بالینی خانم های باردار مبتلا به کووید 19 نسبت به سایر افراد مبتلا، شدیدتر نیست و حدود 90 درصد از خانم های باردار علائم کمی دارند یا بدون هیچ علائمی و عوارض حاملگی این بیماری را پشت سر می گذارند.

این متخصص زنان و زایمان در پایان گفته هایش به اهمیت سطح نشاط خانواده و استحکام بنیان آن اشاره کرد و گفت که زوجین باید قبل از هر گونه اقدام به بارداری از تمام ابعاد آن شناخت و آگاهی به دست بیاورند و بدانند که در بحران کرونا هم می توانند نسبت به بارداری اقدام کنند .